Rabu, 15 Mac 2017

Apa Yang Membuatkan Saya Kembali Bangkit Untuk Berbisnes?

Teks : Nor Atiqah Hamidi
Foto : Cik Via Shifa

Assalamualaikum WBT

Mula tahun 2015, bisnes baju muslimah saya mulai menurun. Akhirnya saya diterminate oleh agen kerana tidak berjaya buat sale. Ketika itu juga saya sedang mengandungkan Hana dan baru pindah ke KL. Jadi saya tidak tahu bisnes apa yang saya mahu ceburi ketika itu kerana mood untuk bisnes sudah tiada.

Bulan October 2015, saya masuk group Rakan Niaga Muslimah4u. Beberapa bulan pertama saya masih blur bagaimana mahu pasarkan baju muslimah. Hinggalah pada awal tahun 2016 Team Muslimah4u bagi berbagai task di FB untuk kami belajar bisnes menggunakan medium percuma. Sejak itulah saya belajar Personal Branding. Sebelum ini saya tak berapa suka untuk cerita apa-apa di FB. Tapi itu semua berjaya saya ubah untuk kembangkan bisnes Blouse Muslimah saya.

Sekali lagi hujung tahun 2016 saya mengalami masalah Down. Entahlah. Ketika itu saya PJJ dengan suami. Jadi banyak masa dihabiskan melayan anak-anak. Semangat seolah-olah terbang dibawa angin. Saya pernah tanya suami, boleh ke jika saya berhenti bisnes? Dan suami jawab 'Ikut lah'
Lama saya fikir. FB saya tak update apa-apa pun. Instagram pun sama. Semuanya saya biarkan sahaja. 

Hinggalah Allah buka pintu hati saya untuk pergi ke PD. Ketika ini founder Instapuaka, CikVia Shifa ada buat gathering Instapuaka. Saya masuk kelas Instapuaka bulan 9 macam itu. Alhamdullillah saya berjaya buat sales dengan Instagram berbekalkan ilmu Cik Via. Sebenarnya dalam group Alumni Instapuaka semangat dikalangan ahlinya sangat menajubkan. Mereka sentiasa tolong menolong di antara satu sama lain. Ada sesekali diadakan sesi Sharing. Ahli akan dipilih dan mereka akan ceritakan pengalaman mereka berbisnes dan hal-hal lain yang kita semua tak tahu. Sememangnya saya sangat terinspirasi dengan Sharing dari Kak Fiera, ketua admin Instapuaka. 

Tujuan saya ke PD untuk dapatkan balik semangat saya. Petang itu semua ahli yang datang berkumpul dan diadakan sesi sharing. Saya kena Sharing hari itu. Mulanya macam takut juga. Bila dah mula cakap, air mata yang laju keluar. Rupanya saya pendam cerita itu. Dan cerita itulah yang membuatkan semangat saya terumbang-ambing. Saya luahkan cerita itu. Buat kali pertamanya saya ceritakan cerita itu. Allah leganya bila dah luahkan.






Malam itu kami ada sesi Meditasi. Sesi meditasi ini menyelam kembali segala yang kita buat selama ini. Adakah betul tindakan itu, adakah betul cara ini dan macam-macam lagi. Ketika ini juga kami diajar bagaimana mahu DOA yang betul. Yang spesifik. Tidak bersifat umum. Sekali lagi saya tersentak. Rupanya aku doa selama ini tak betul. Dari sinilah saya betulkan banyak perkara. CikVia ada cakap juga, kita tak boleh nak fahamkan orang, tapi kita boleh buat orang faham kita. Cuba buat orang faham kita. InsyaAllah lama-lama mereka akan faham. Maklumlah bisnes dan rumahtangga. Nampak mudah tapi tak senang ye Puan-puan.

Balik dari PD saya seperti dapat energi baru. Seolah-olah diri yang baru. 
Saya fikir, andaikata ALLAH ambil semula suami saya apa akan berlaku pada saya dan anak-anak? Saya tiada pendapatan. Apa yang perlu saya buat ketika itu jika saya tiada simpanan kecemasan. Maka kerana itulah saya bangkit berniaga kembali. Nak bangkit semula bukan mudah. Seolah-olah kita bermula semula. Tapi kali ini kita dah ada guide line. Ada kawan-kawan yang sokong kita.

Ada kala diatas, ada kala dibawah.
Dimana pun kita, Allah sentiasa ada.

Saya mahu memartabatkan kembali Blouse Muslimah Stailo. Saya mahu sebarkan lagi Blouse Muslimah. Kalau boleh saya mahu semua wanita bergaya dengan mudah dan senang tapi masih menutup aurat. Doakan saya ye.

Terima Kasih sudi Baca.
Jumpa lagi di entry akan datang

Salam Sayang.
Mummy Tiqa 💜

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...